سوالاتی در مورد شستشو که همه میپرسند

سوالاتی در مورد شستشو که همه میپرسند

فهرست مطالب

 آنچه همه نو مادران ونو پدران پس از تولد نوزادشان می پرسند…

سوالاتی در مورد شستشو که همه نومادران و نوپدران میپرسند ….

در ابتدا بسیار مهم است بدانید عدم رعایت نکات ساده ای در شتشو و استحمام ، خصوصا در روزهای اول پس از تولد میتواند هم برای مادر و هم نوزاد مشکل ساز شده و محیط و شرایط را برای بالا رفتن آمار عفونت ها و عوارض آن مستعد تر سازد .

و مهمترین نکته ی ، مادر سبز با شما عزیزان و خصوصا همراهان تان در این چند روز به یاد ماندنی …

این موضوع مهم است که در واقع تمامی این مشکلات و در ادامه ی آن اختلاف نظر ها در نگهداری از مادر و نوزاد منشاء در باورهایی دارد که ریشه هایی عمیق در فرهنگ و سنت ،اقوام و ملیت های مختلف نه فقط در کشور ما بلکه در کل جهان دارند .

با مطالعه بهنگام و دست جمعی همه ی افراد خانواده از منابع واحد و مطمئن ، به راستی میتوان به بینشی واحد دست یافت …

تا اولین روزهای تولد که همواره خالی از دغدغه های خاص خود نیست ، مبدل به صحنه ی کارزار نگردد که بزرگ ترین عامل عدم تعادل خانواده ای است که بار سنگینی از مسئولیت های جدید را برعهده گرفته اند و کاشته شدن بذرهای کینه که شاید آثار آن برای یک عمر بروی روابط خانوادگی سایه افکند .

 باور کنید اگر بتوانید خودتان و خصوصا اطرافیان تان که چند روزی را قبول زحمت کرده اند و در کنار شما خواهند بود ، با هم و از منابع مطمئن نسبت به این نکات آگاهی کسب نمایید ، این تجربه ی جدید و شیرین را ضمن سپاس و قدردانی از آنان با بهترین کیفیت و همراه و همگام با هم پشت سر خواهید گذاشت .

بهتر است برنامه ریزی برای مطالعه ، مشاوره و بدست آوردن هر نوع اطلاعات را خیلی زود هنگام شروع کنید حتی در خصوص ساده ترین کارها که اصلا به ذهن تان نمیرسد، و میتواند باعث سردرگمی شما گردد .

در خصوص منع شتشو و استحمام مادران و نوزادان ،باورهایی بسیارنافذ و پایدار در فرهنگ ما وجود دارد که ریشه های آن به زمان های بسیار قدیم و عدم دسترسی به شبکه ی لوله کشی شهری ، حمام های انفرادی و حتی استفاده از خزینه ها بازمیگردد و در بسیاری از مناطق کشور خودمان هنوز این تعصبات و ممنوعیت ها دیده میشود .

البته ناگفته نماند که درآن دوران ، بسیاری از مادران جان خود را بعلت عفونت های پس از زایمان از دست میدادند و حتی این باور که زنان و دختران نباید در دوران قاعدگی استحمام کنند از مشکلات پیش آمده در آن زمان ها منشا گرفته است .

بطور کلی باید سعی شود ، هرآنچه موجب ایجاد درد ، بیقراری ، عفونت ، التهاب و بطور کلی ناآرامی در بدن مادر و نوزاد میشود را ،از میان برداشت ، حال آنکه ،این عوامل بطور مستقیم و یا غیر مستقیم میتوانند روند موفقیت در شیردهی و ارتباط مادر و نوزاد را خصوصا در روزهای اول تولد تحت الشعاع قراردهند و در پی قطع شیردهی و بیماری نوزاد ، عوارض بسیاری متوجه مادران ، نوزادان و در نهایت کل افراد خانواده خواهد شد .

با این پیش آگهی در خصوص سوالات متداول در خصوص استحمام و شستشو سعی میکنیم بهترین جواب ها را به شما و همراهانتان دهیم .

10 پرسش مهم و به ظاهر ساده در مورد شستشو و استحمام …

پرسش هایی که همه ی نومادران و نوپدران آنها را مکررا میپرسند ….

شستشوی و استحمام مادران پس از زایمان با در نظر گرفتن ، محیط و آب پاکیزه ، منعی ندارد و با توجه به فواید استحمام مکرر در مادران توصیه میشود .

در دوران پس از زایمان ، تعریق بهنگام شیردهی ، و گاهی بعلل دیگر مانند کم خونی ، ضعف جسمی ،خستگی و خصوصا بیخوابی در ماه اول تولد نوزاد ، بسیار شایع است و یک حمام گرم روزانه میتواند عاملی موثر در بدست آوردن آرامش و انرژی برای مادر باشد .

همچنین استحمام روزانه نقش بسیار مهمی در التیام و پاکیزه ماندن محل اپیزیاتومی دارد .( البته شستشوی مکرر روزانه موضع با آبگرم برای افزایش جریان خون موضعی توصیه شده است )

در مقالات شیردهی مکررا در خصوص فواید استحمام و ماساژهای پشت مادر با کمک آب و صابون در حمام برای کمک به جریان شیر و همچنین ماساژ پستان ها زیر دوش گرم برای تحریک رفلکس جاری شدن شیر شده است که توصیه به مطالعه ی این مباحث میگردد.

شستشوی  پستان ها مکررا برای هر بار شیردهی هیچ لزومی ندارد و استحمام روزانه ترجیحاً با  آب و صابون ها و شامپوهای ملایم مثل صابون بچه  که موجب تحریکات پوستی و حساسیت نشود ، کافیست ، بهتر است بدانید شستن مکرر پستان ها باعث خشکی پوست در ناحیه ی نیپل (نوک پستان )شده و شرایط را برای شقاق نوک پستان مستعد میکند .

همچنین شیر مادر حاوی چربی و سلول هایی ایمنی و مفید برای ترمیم ترک های ریز نوک پستان است و شتشوی مکرر اثربخشی این سلول های زنده را از بین میبرد .

شستشوی چین های اطراف بند ناف با یک لیف یا اسفنج تمیز و نرم که آغشته به صابون یا شامپو بچه باشد ، هیچ منعی  ندارد و باعث کاهش عفونت های بند ناف، تسریع در خشک شدن و جدا شدن آن ، نیز خواهد شد…

شستشوی محل تزریق واکسن و استحمام نوزاد پس از واکسیناسیون در شرایط مناسب ( آب و حمام پاکیزه ) هیچ منعی ندارد…

شستشوی محل تزریق واکسن و استحمام بعد از واکسیناسیون کزاز و کرونا در مادران باردار هیچ منعی ندارد …

شستشوی محل ختنه در نوزاد پسر با آرامی ، احتیاط و استفاده از آب پاکیزه هیچ منعی ندارد…

شستشوی نوزاد پس از تولد و پس از ترخیص از بیمارستان هیچ منعی ندارد البته عده‌ای تا افتادن بند ناف استحمام کامل (* فرو بردن نوزاد داخل وان آب) نوزاد را به تاخیر می‌اندازند….

شستشوی کامل دست ها(برای مادر و اطرافیان ) بهنگام هر بار لمس نوزاد خصوصا چشم ها و صورت ، شیردهی ، دوشیدن و ذخیره‌سازی شیرمادر ، بسیار ضروری و مهم است ..

شستشوی محل بخیه های (** اپی زیاتومی ) با آب گرم و ملایم هیچ منعی ندارد و باعث کاهش عفونت ها ، کاهش کشش نخ های بخیه ، تسکین درد ، نظافت خونابه و ترشحات پس از زایمان ، افزایش جریان خون موضعی و ترمیم سریعتر محل بخیه ها خواهد شد…

توضیحات :

*در خصوص حمام کامل نوزاد (فرو بردن کل بدن نوزاد داخل وان آب): ازآنجایی که در مورد نحوه ی حمام کردن نوزاد قبل از افتادن بند ناف در کتب مختلف ، نظرات متفاوتی وجود دارد ، فقط در اینجا مهم است بدانید که چین های پوستی اطراف بند ناف را کاملا تمیزکنید .

. **اپی زیاتومی به برشی گفته میشود که در زمان زایمان طبیعی و در شرایط خاص ، در صورت تشخیص پزشک یا ماما ، جهت تسهیل و تسریع خروج جنین در فاصله میان واژن و مقعد (معمولا بصورت مورب ) داده میشود .

آنچه که همه میپرسند

این مطالب نیز برایتان مفید خواهد بود.

ارسال یک دیدگاه

برای هر قدم که به مادر شدن نزدیک تر میشوید در کنارتان هستیم ....

ورود | ثبت نام
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد
اسکرول به بالا