کاربرد کیسه های آبگرم در زنان

کاربرد کیسه های آبگرم در زنان

فهرست مطالب

مقدمه

پیشینیان ما از گذشته های دور، و خصوصاً در مناطق سرد سیر از وسایل مختلفی برای گرم کردن موضعی بدن و یا رختخواب خود ، استفاده می‌کرده‌اند.

جنس و شکل این وسایل بسیار متنوع بوده است و از سفال ، فلز، موزایک ، شیشه  و …. ساخته میشدند ، که آنها را با زغال سنگ داغ ، قطعه های سفال یا سنگ و یا آب داغ  پر می کردند و بعدها از بطری هایی که با آب داغ پر میشد به منظور ایجاد گرمای موضعی استفاده می کردند.

هنوز هم در روستاها و مناطق دور افتاده مرسوم است ،  که آجر را گرم می‌کنند و در پوششی از پارچه یا چوب گذاشته و برای گرم کردن موضعی پاها ، کمر و رختخواب مورد استفاده قرار می دهند.

کیسه آبگرم از آن دسته محصولاتی است که به علت تقاضای زیاد ،امروزه ، تنوع در تولید و کاربرد  آن ، بسیار متحول شده است و برای مصارف مختلف و گروه های سنی متفاوت در اشکال و رنگ های جذاب عرضه می شود.

توصیه می کنیم قبل از اقدام برای خرید ، این مقاله را تا انتها مطالعه بفرمایید ، تا هر آنچه برای انتخاب ، نحوه کاربرد،  ایمنی،  نگهداری  و فواید آن لازم است بیاموزید و در نهایت خریدی آگاهانه ، مطمئن و به صرفه را تجربه کنید.

البته هدف اصلی مادر سبز از مقالات تجهیزات پزشکی و بهداشتی ، بیشتر کاربرد آنها در حوزه ی زنان و مامایی میباشد ، با این حال تمامی تلاش ما بر این است که توضیحاتی کامل و کاربردی ، برای همه ی دوستداران مان داشته باشیم .

 انواع کیسه های گرم    

کیسه های ساده

کیسه های آبگرم ساده  یکی از پرفروش ترین کالاهای پزشکی می باشند ، که در عین سادگی در طراحی و ساختار ، می توانند در تسکین و درمان بسیاری از دردها و همچنین پیشگیری از عوارض بیماری ها ، کاهش استرس و مهمتر از همه مواردی که مورد توجه ماست ، یعنی مصارف اختصاصی آن در حوزه ی مامایی ، زنان و نوزادان مورد استفاده قرار  گیرند.

کیسه های برقی

این کیسه ها با استفاده از نیروی برق کار می کنند و دیگر فرد نیاز به پر و خالی کردن مایع داخل آن ندارد و اگر ازهزینه ی انرژی برق صرفه نظر نماییم یکی از بهترین گزینه ها برای افرادی میباشد که کمتر قادر به حرکت و انجام مراحل پر و خالی کردن کیسه می باشند.

 کیسه های مایکروویو

 مصرف این کیسه ها نیز بسیار ساده می باشد و عملاً یک بسته حرارتی داخل آن وجود دارد که معمولاً به مدت ۶۰ ثانیه در مایکروویو قرار گرفته و می‌توان از حرارت مطلوب آن بهره برد ضمن اینکه این کیسه ها تا مدت طولانی تری گرما را در خود حفظ می کنند (گاهی چند ساعت )

مشخصات یک کیسه آب گرم استاندارد

بهترین نوع کیسه ها ، آنهایی هسنتد که درز ندارند  ، تا احتمال نشتی و ترکیدن ، به حداقل برسد.

 بهتر است بدانید معمولا کیسه ها را از جنس لاستیکی یا پلاستیکی و پی وی سی میسازند .              

 نوع پی وی سی عمر کمتری نسبت به  لاستیکی دارند ، ولی بو ندارند و برای کسانی که به بوی لاستیک حساس هستند مناسب تر است .

بهتر است بدانید قطر دهانه ورودی کیسه آب گرم و آبندی آن بسیار مهم است تا ایمنی کافی به هنگام پر کردن و اطمینان از عدم نشتی آن را داشته باشید.

 بهترین کیسه های آب گرم انعطاف پذیر و اصطلاحا ژله ای می باشد ، تا بتوانیم با این مشخصه ، برای تمام نقاط بدن آنها را مورد استفاده قرار دهیم .

بهتر است به کیفیت درب و واشر آن دقت لازم را داشته باشیم تا براثر باز و بسته شدن کارآرایی خود را از دست ندهند .

بهتر است به کیفیت و ضخامت نوع پارچه ی کاور ، بسیار توجه شود ، چون یک کاور مناسب ، گرما را انتقال میدهد ولی باعث سوختگی و آزردگی پوست نمیشود (کاورهای پشمی و بافتنی بیشتر توصیه میشود).

یادتان باشد در موقع خرید کیسه آب گرم برای کودکان به رنگ و شکل آن نیز توجه نمایید تا گذشته از کاربرد آن ، برای کودکان جذاب باشد.

فواید کیسه آبگرم در یک نگاه

 سبک و قابل حمل به آسانی ، خصوصاً انواع بدون سیم که هر جایی قابل استفاده هستند …

 انعطاف پذیری برای استفاده در تمام نقاط بدن …

 اقتصادی به صورت اولیه ، درهنگام خرید نسبتاً ارزان است…

 به صورت ثانویه ،کم بودن هزینه گرم کردن آب…

 عدم مصرف از انرژی برق…

 امکان چندین بار استفاده از آب درون آن…

مصارف عمومی

استفاده از کیسه آب گرم های معمولی در شرایطی که امروزه با بالارفتن روز افزون هزینه های انرژی همواره در جستجوی راهی برای گرم کردن با کمترین هزینه هستیم تصور می‌رود بهترین انتخاب باشد.

 از آنجایی که کیسه های آب گرم در شکلها سایزها و با متریال متفاوت تولید می‌شوند ، می‌توانند برای سنین مختلف از نوزاد تا سالمند و کاربری های متفاوت مورد استفاده قرار گیرند و محدودیتی برای مصرف وجود ندارد .

کیسه آب گرم وسیله ای بسیار ساده ، سبک ، با کاربردهای متفاوت و قابل حمل است و ما می توانیم هر جایی در خانه ، بیمارستان ، اتومبیل ، کمپ ، محل کار و…. بدون هیچ محدودیتی از آنها استفاده کنیم.

بسیار مهم است بدانید ، گرفتگی عضلات و درد در تمامی قسمت های بدن ، ممکن است در هر گروه سنی و به هر علتی اتفاق بیفتد و منجر به تجربه دردهای غیر قابل تحملی گردد .

لزوماً این گرفتگی ها نباید به علت ضربه یا تصادف ، بوده و ممکن است …

 به علت اختلالات عصبی ، کاهش شدید آب بدن ، ضایعات مغزی نخاعی ، سکته ، ورزش سخت (عدم رعایت اصول حرکتی در ورزش که باعث انقباض عضلات می گردد ) و گاهی مصرف داروهای معدودی  باشد.

دردهای ناشی از ستون فقرات گردنی که به علت کار طولانی پشت میز و یا کامپیوتر و می‌توانند با استفاده از پماد ها و گذاشتن کیسه آب گرم در موضع  این دردها تسکین یابند.

برای کاهش درد موضعی در ناحیه گوش و دندان میتوان از آنها استفاده کرد .

  کیسه آب گرم میتواند با ایجاد گرمای موضعی اطراف معده ،جریان خون را افزایش دهد و به تسریع هضم غذا کمک نماید .

 بهتر است بدانید در تمام موارد فوق اول باید منشاء درد یا اختلال ، حذف گردد ، و با یک پزشک متخصص در آن زمینه مشورت نمایید ، تا بهترین تدابیر درمانی را به  شما آموزش بدهند.

کاهش سرمازدگی در زمستان

 در فصل زمستان می توانید قبل از خواب کیسه آب گرم را در رختخواب خود بگذارید و بعد حتی به همراه آن بخوابید این کار باعث می‌شود کمتر دچار سرمازدگی و دردهای صبحگاهی گردید.

 کودکان بعلت تبادل حرارتی بالا ، در فصل زمستان سریع تر دمای بدن خود را از دست می‌دهند و گرم بودن محل خوابشان می تواند مانع از سرماخوردگی آنان گردد.

کمک به آرام کردن و زود خوابیدن نوزادان

همچنین در کودکان گرما آرامشی همراه با حسی مطبوع دارد و باعث می شود درد را بهتر تحمل کنند و دراکثر موارد به شکلی باورنکردنی درد بهبود پیدا می‌کند و کمک به آرام کردن و زود خوابیدن نوزاد مینماید (در قسمت مراقبت های بعد از زایمان توضیحات تکمیلی را مطالعه نمایید).

شاید شما نیز تجربه کرده باشید که گاهی هوای محیط گرم است و فقط شما در بدن خود احساس سرما میکنید و در این شرایط  دیگر نیاز به گرم کردن محیط ، اتلاف انرژی و نامناسب نمودن محیط برای بقیه افراد خانواده نمی باشد و میتوانید از کیسه ی آبگرم استفاده کنید.

کاهش و تسکین انواع درد و کبودی

 از آنجایی که گرمای موجود در کیسه به سادگی به لایه های زیرین عضلات و احشای شکمی منتقل می شود می توان برای از بین رفتن اسپاسم معده و روده بزرگ و عضلات دیگر بدن مورد استفاده قرار گیرد.

 در موارد بازتوانی بعد از سکته و هنگام ماساژ و بعضی ورزش ها استفاده میشود .

تسکین دردهای قفسه سینه : در سرماخوردگی های شدید می توان برای تسکین درد و کاهش آبریزش شبانه از آن استفاده کرد ، همچنین کمپرس گرم می تواند خس خس سینه و گرفتگی آن را از بین ببرد و سبب سهولت در نفس کشیدن گردد .( فقط مراقب باشید کیسه را نزدیک قلب نگذارید).

درمان سردرد : برای این منظور می توانید بین ۱۰ تا ۱۵ دقیقه کیسه آب گرمی را که در موارد ایمنی کاملاً در مورد آن صحبت شد را پشت گردن خود قرار دهید.

  ازاین وسیله می توان برای ایجاد سرمای موضعی در مواقع لزوم مثل ضرب خوردگی ها و کبودی ها درکودکان و بزرگسالان همچنین کنترل خونریزی ها و مواردی از این قسم استفاده کرد.

در بسیاری موارد کمپرس با کیسه ی یخ برای کاهش دردهای ناشی از ضربه و همچنین جلوگیری ازخونریزی ها و کبودی میتواند استفاده شود .

جنبه‌های اقتصادی

همانطور که در بخش‌های مختلف یادآور شدیم کیسه آب گرم به علت عدم استفاده مداوم از نیروی برق بسیار مقرون به صرفه می باشد ، همچنین برای استفاده بهینه از آب داخل کیسه می‌توانیم ظرف مخصوصی را همیشه ، برای گرم کردن آب در نظر بگیریم ( جدا از کتری منزل ) و از آب داخل کیسه چندین بار استفاده کنیم و هربار دور نریزیم و بعد از چند بار استفاده برای آب دادن به باغچه و گیاهان از آن استفاده کنیم.

بهتر است بدانید آب چند بار جوشیده شده و یا تصفیه ، به علت از دست دادن املاح باعث رسوب داخل کیسه نمی‌شود و عملا عمر کیسه بیشتر شده و در مصرف آب نیز صرفه جویی میشود .

نحوه ی صحیح کاربرد کیسه های گرم

مدت زمان استفاده از کیسه آب سرد و یا گرم نباید طولانی باشد و در منابع مختلف بین ۲۰ تا ۳۰ دقیقه توصیه شده است چون ممکن است به پوست آسیب برساند.

 دمای مطلوب و حس ما از گرمای کیسه ، در افراد مختلف و سنین متفاوت بسیار متغیر است.

 در افراد بالغ بین ۵۰ تا ۷۰ درجه معمولاً مطلوب است .

دمای مطلوب برای سالمندان نوزادان و کودکان و افرادی که دچار ضایعات مغزی و فلج هستند حدود ۴۰ تا ۵۰ درجه معمولا توصیه شده است و بهتراست کیسه با کاور پشمی پوشیده شده باشد.

ولی به هر جهت باید آستانه تحمل گرما برای هرکس در نظر گرفته شود.

برای گرم کردن رختخواب بزرگسالان ، میتوان کیسه را با آب جوشیده پرکرد و 15 تا 30 دقیقه قبل ازخواب در رختخواب گذاشت و استفاده کرد.

برای درمان‌کبودی می توان کیسه را تا نیمه پر کرد ، آن را در سطحی افقی گذارده تا هوای آن تخلیه شود ، سپس درب آن را محکم بسته و به همان شکل افقی داخل فریزر گذاشت و بعد از یخ زدن به منظور درمان کبودی و یا خونریزی زنان استفاده کرد.

کاربرد اختصاصی در زنان و مامایی

مصارف گرما دردوران بارداری و شیردهی 

 بهتر است بدانید در دوران بارداری چون استفاده از کیسه های آب گرم نیاز به جریان برق ، امواج و اشعه های مضر و میدان مغناطیسی ندارد ، بسیار مطمئن تر است و اثر سوء بر مادر و جنین در بر ندارد.

 بهتر است بدانید در بارداری بالا رفتن دمای درونی بدن برای جنین بسیار مضر است و با مصرف کیسه های آب گرم می توان ، بدون بالا بردن این دما ، به صورت موضعی دردهای مربوط به گرفتگی عضلات ، پهلو ، پاها و کمر را آرام کرد .

بهتر است بدانید ، در زمان آغاز شیردهی و پس از زایمان ، بعلت طولانی بودن زمان  نشستن مادراران برای شیردهی در وضعیف نامناسب و همچنین تعریق مادر ، احتمال گرفتگی عضلات پشت ، گردن و کمر بسیار شایع است و این دردها ، خود دلیلی برای امتناع از شیردهی در مادران ، خصوصا مادران جوان و کم تجربه میباشد ،بنابراین میتوان از کیسه های گرم به همراه ماساژ موضعی با ژل های مسکن بدون بو به کاهش درد کمک نمود تا استمرار شیردهی فراهم شود.

(زیرا بوی پماد ها مانند سالیسیلات، ممکن است باعث آزار و حساسیت نوزاد شود و از شیر خوردن امتناع نماید )

معمولاً در دوران بارداری زنان درد هایی در ناحیه لگن ، کمر و پاها تجربه می کند که حسی کاملاً ناآشنا از درد است و گاهی موجب می شود فعالیت های شغلی و روزمره آنها مختل شود.

زنان باردار اغلب به علت کاهش برگشت خون از پاها و اندام تحتانی و سیاهرگها، درد در این نواحی را بیشتر تجربه می‌کنند و استفاده از کیسه آب گرم خصوصاً در طول شب به بهبود کیفیت خواب زنان باردار و کاهش درد کمک می کند.

استفاده از کیسه آب گرم در بارداری ( البته طبق اصول ) می تواند جایگزین مناسبی برای دوش آب گرم و استفاده از مسکن‌ها ، برای سبکی، کاهش درد و از بین بردن استرس گردد.

گاهی در روزهای اول پس از زایمان بعلت عدم جریان سریع شیر ، بسته بودن و یا تنگی تعدادی از مجاری شیری در پستان و قدرت پایین مکیدن نوزاد ، خصوصا در نوزادان بیمار و نارس تجمع شیر در پستان ایجاد میشود ، که اگر به موقع تخلیه و درمان نشود باعث آبسه ، درد شدید و مشکلات دیگری خواهد شد که استمرار شیردهی را مختل مینماید .

در این موارد میتوان بموقع ، از کیسه هایی با سایز کوچک جهت کمپرس گرم و یا سرد طبق دستور پزشک یا مشاورین شیردهی و با هدف تداوم جریان شیر و درمان مشکلات استفاده کرد .

واکسیناسیون مادر و نوزاد :

کاربرد مهم دیگر کیسه های گرم یا سرد در نوزادان و مادران در مراقبت های بعد از واکسیناسیون و کمپرس های به ترتیب ، سرد و خشک – گرم و خشک بعد از واکسیناسیون کزاز مادران و واکسیناسیون نوزادان است .( درانتخاب سایز و کیفیت کیسه ها بسیار دقت کنید)

درمان کمکی برای کاهش درد های کولیکی نوزادان

دراکثر نوزادان درماه های اول تولد دردهای کولیک مشاهده میشود ، که یکی از درمان های موثر، گرم نمودن و ماساژ پهلوی نوزاد میباشد . ( لطفا به درمان کولیک نوزادی مراجعه شود )   گرما آرامشی همراه با حسی مطبوع به نوزاد میدهد و باعث می شود درد را بهتر تحمل کند و دراکثر موارد به شکلی باورنکردنی درد بهبود پیدا می‌کند وکمک به آرام کردن و زود خوابیدن نوزاد مینماید.

سندرم کارپال در بارداری

دلیل اصلی ایجاد سندرم تونل کارپال مشخص نمیباشد البته وراثت و مشکلات استخوانی همیشه مطرح است ولی از انجایی که در بارداری در مدت زمان کوتاهی به یکباره مادر اضافه وزن پیدا میکند و خصوصا در مسمومیت باردای ، مادر بعلت ورم شدید دست ها ممکن است ، سندروم تونل کاپال را تجربه کند .

از آنجایی که در دوران بارداری درمان های علامتی و غیر دارویی بیشتر مد نظر است ، در کنار آتل ها ، سرمادرمانی و گرما درمانی به تجویز پزشکان انجام میشود و میتوان از کیسه ها برای درمان های موضعی استفاده کرد .البته در اکثر موارد پس از زایمان این عارضه تخفیف مییابد .

مراقبت از محل اپیزیاتومی

در دوران پس از زایمان برای ایجاد گرما در ناحیه ی پرینه ، برای جذب سریع تر بخیه ها و ترمیم محل اپی زیاتومی و تسهیل و تسریع خونرسانی موضعی ، توصیه به مصرف سشوار، استفاده از چراغ مطالعه و یا دوش گرم میشود ،ولی بعلت سبک زندگی و شرایط مادر از نظر حریم خصوصی گاهی این تدابیر به آسانی مقدور نمیباشد و میتوان از کیسه آبگرم برای ایجاد گرمای موضعی بهره برد .(مدت کوتاه و غیرمستقیم بدون تماس با پوست پرینه )

کاهش استرس و خواب راحت

در دنیای امروز که استرس جزئی لاینفک از زندگی ما گردیده است یک خواب راحت را میتوانیم با بغل گرفتن یک کیسه آب گرم  تجربه کنیم. این کار باعث تسهیل و تسریع جریان خون شده و عملا می تواند باعث آرامش فرد و ریلکسیشن در او شود ، حتی در مسافرت های طولانی مدت و کوتاه مدت می توان به راحتی آن را به همراه خود برد.دوران بارداری و پس از زایمان نیز از این امر مستثنی نمیباشد و میتوان کیفیت خواب مادر را بالا برد .

نکات بسیار مهم در خصوص اهمیت خواب مادران در دوران شیردهی را باید از نظر دور نداشت.

هورمون پرولاکتین که رکن اساسی در چرخه ی ساخته شدن شیر مادر است در خواب عمیق ترشح میشود و مادرانی که خواب شان کوتاه و بی کیفیت است در شیردهی دچار مشکل خواهند شد .

شیردهی در ماه اول بعلت کم بودن قدرت مکیدن نوزاد و خستگی زودرس او معمولا در دفعات متعدد و زمان آن طولانی میباشد ، که عاملی برای کم بودن زمان خواب مادران است و هر عاملی که کیفیت خواب مادر را بین دفعات شیردهی افزایش دهد عملا باعث افزایش انرژی مادر و نهایتا تداوم شیردهی خواهد بود که هدف اصلی و نهایی مادر سبز است .

از آنجایی که در دوران پس از زایمان همه ی مادران به درجاتی ، اندوه و یا افسردگی پس از زایمان را تجربه میکنند در کنار تدابیر حمایتی همسر و خانواده ، توجه به آرامش و ریلکسیشن مادر ،بسیار مهم و میتواند دوره ی این اندوه یا افسردگی را هرچه کوتاه تر نماید .

مصارف گرما در قاعدگی

تعداد زیادی از زنان و دختران به دلایل متفاوت از جمله سندرم پیش از قاعدگی ، آندومتریوز و ….ماهیانه شرایط دردناکی را تجربه میکنند .

ازآنجایی که سن شروع  قاعدگی درجامعه پایین آمده است و معمولا در این سنین تحمل درد نیز دشوارتر است واین در شرایطی است که هر ماه نیز تکرار می‌شود و استفاده از مسکن های شیمیایی و دارویی بطور مداوم ارجح نمی باشد .

 کیسه های آب گرم با اتساع عروق رحم ، جریان خون را آسان ترمیکند و درد را  به خوبی تسکین می‌دهند.همچنین اثر آرامش بخش و ضد استرس گرما نیز به فرد کمک میکند درد را بهتر تحمل نمایند .

میتوانید کیسه ی آبگرم را بصورت فشاری مورد استفاده قرار دهید ، به این ترتیب که با یک وسیله آن را زیر شکم ببندید و ثابت کنید ، یا داخل آن آب کمتری بریزید و روی شکم بخوابید تا گرمای آن با عمق بیشتری نفوذ کند و درد را التیام بخشد . ( زمان بین 20 تا 30 دقیقه را رعایت بفرمایید )

استفاده از کیسه آب گرم با مکانیسم افزایش جریان خون و التیام درد می‌تواند بسیار کمک کند.

کنترل خونریزی پس از زایمان

پس از زایمان طبیعی یا سزارین ممکن است خونریزی برای مدت طولانی ادامه یابد و در بیمارستان معمولا در کنار مداخلات دارویی و مکانیکی ( ماساژ رحم و تخلیه ی لخته ها ) کیسه یخ بعلت اثر انقباضی روی عروق رحم میتواند به کنترل و مدیریت خونریزی کمک کند .

نکات مهم در کاربرد کیسه های گرم در بارداری و شیردهی

 بهتر است از نوع پی وی سی و ژله ای ، برای افرادی که به بوی لاستیک حساسیت دارند استفاده کرد.

هربویی ممکن است برای نوزاد و مادر باردار حساسیت ایجاد کند .

چون در دوران بارداری و شیردهی مادر و نوزاد بیشتر به بوها حساس هستند انواع بدون بو توصیه میشود.

  کیسه آب گرم را هرگز به صورت مستقیم روی پوست خود نگذارید خصوصاً در دوران بارداری ، چراکه به علت اضافه وزن ، ورم اندام تحتانی ، ادم  و…. پوست بدن نازک تر و آسیب پذیر تر خواهد بود و احتمال سوختگی بیشتر است .

همچنین در نوزادان بعلت نازک بودن پوست و زیاد بودن نسبت سطح به حجم بدن آنان تبادل حرارتی معمولا بیشتر است و میتوان برای گرم نگه داشتن رختخواب نوزاد از کیسه ها ، بصورت غیر مستقیم و در مجاورت محل خواب نوزاد ،از آنها استفاده کرد .

مکانیسم کاهش درد : یک منبع حرارتی برای کمپرس روی محل درد می‌تواند موجب کاهش آن گردد در واقع برترین وجه درمان با حرارت قدرت گرما برای افزایش جریان خون در موضع درد و یا محل ضربه است و این امر باعث می‌شود اکسیژن رسانی بهتری به بافت ها عضلات و تاندون ها شده و به آرامی به کاهش درد کمک می‌کند این مکانیزم در کاهش دردهای قاعدگی و دوران بارداری بسیار مفید است.

توصیه های اختصاصی مادر سبز

 بهتر است بدانید در دوران بارداری چون استفاده از کیسه های آب گرم نیاز به جریان برق ، امواج و اشعه های مضر و میدان مغناطیسی ندارد ، بسیار مطمئن تر است و اثر سوئی بر مادر و جنین در بر ندارد .

 بهتر است بدانید در بارداری بالا رفتن دمای درونی بدن برای جنین بسیار مضر است و کیسه های آب گرم می توانند بدون بالا بردن این دما به صورت موضعی دردهای مربوط به گرفتگی عضلات  پهلو ، پاها و کمر را آرام کرد .

بهتر است بدانید ، در زمان آغاز شیردهی و پس از زایمان ، بعلت طولانی بودن زمان  نشستن مادراران برای شیردهی در وضعیف نامناسب و همچنین تعریق مادر احتمال گرفتگی عضلات پشت ، گردن و کمر بسیار شایع است و این دردها ، خود دلیلی برای امتناع مادران خصوصا مادران جوان و کم تجربه میباشد ،بنابراین میتوان از کیسه های گرم به همراه ماساژموضعی با ژل های مسکن بدون بو (زیرا بوی پماد ها ممکن است باعث آزار و حساسیت نوزاد شود و از شیر خوردن امتناع نماید ) به کاهش درد کمک نمود تا استمرار شیردهی فراهم شود.

 بهتر است از نوع پی وی سی و ژله ای ، برای افرادی که به بوی لاستیک حساسیت دارند استفاده کرد و همچنین در دوران بارداری و شیردهی که مادر و نوزاد بیشتر به بوها حساس هستند توصیه میشود .

     کیسه آب گرم را هرگز به صورت مستقیم روی پوست خود نگذارید خصوصاً در دوران بارداری ، چراکه به علت اضافه وزن ، ورم اندام تحتانی ، ادم  و…. پوست بدن نازک تر و آسیب پذیر تر خواهد بود و احتمال سوختگی بیشتر است .

نکته ی بسیار مهم : در مقالات شیردهی بطور کامل در مورد اثر ماساژها و تکنیک های آن صحبت شده است و از آنجایی هدف اصلی در این مقالات کاربرد تجهیزات پزشکی در مامایی و زنان است توصیه میشود این مبحث را مرور نمایید .

:

نکات مهم و ایمنی در کاربرد و خرید کیسه های آبگرم

نکات ایمنی در کاربرد

 قبل از پرکردن کیسه از نظر سوراخ و نشتی مورد بررسی قرار دهید.

 موقع پرکردن کیسه بسیار احتیاط کنید البته در کیسه هایی که دهانه ورودی بزرگتری دارند احتمال پاشیدن آب داغ در زمان تخلیه هوای داخل کیسه کمتر است ولی در کیسه های معمولی حتماً فاصله را رعایت کنید.

مجدد یادآوری میکنیم ، کیسه آب گرم را هرگز به صورت مستقیم روی پوست خود نگذارید خصوصاً در دوران بارداری ، چراکه به علت اضافه وزن ، ورم اندام تحتانی ، ادم  و…. پوست بدن نازک تر و آسیب پذیر ترخواهد بود و احتمال سوختگی بیشتر است .

آب در حال جوش را داخل کیسه های آبگرم نریزید .

 همچنین اگر احیانا از آن برای گرم کردن نوزاد و کودکان ، استفاده می‌کنید .

مستقیم با بدن نوزاد یا کودک در تماس نداشته نباشد و تنها در مجاورت او و یا در رختخواب او قرار دهید.

گذشته از گرمای مستقیم ممکن است سنگینی کیسه برای کودک یا نوزاد قابل تحمل نباشد.

هرگز بیش از ۷۰ درصد حجم کیسه را پر نکنید.

 موقع پر کردن کیسه را در حالت ایستاده قرار دهید پس از آن کیسه را در سطح صافی قرار دهید و هوای باقیمانده را به آرامی تخلیه نمایید و سپس درب آن را محکم ببندید اگر هوای اضافه داخل کیسه تخلیه نشود احتمال سوراخ شدن یا ترکیدن آن بیشتر خواهد.

نکته ی بسیارمهم برای ایمنی سالمندان و کسانی که توان این را ندارند که مستقلاً مراحل پرکردن کیسه را انجام دهند ، ترجیح بر این است که از کیسه های برقی استفاده شود چون احتمال خطر سوختگی و یا زمین خوردن فرد وجود دارد و در این حالت با زدن یک دکمه می توانند از گرمای کیسه بهره ببرند ، بدون اینکه صدمه ای وارد شود و یا می‌توان از تشکچه های برقی به جای کیسه آب گرم استفاده شود .

نکات ایمنی در خرید

 دقت کنید هرچه دهانه کیسه آب گرم بزرگتر (تسهیل در پرکردن ) و درپوش و واشر آن با کیفیت تر باشد ایمن تر است.

 بهتر است  جنس آن از جهت مقاومت لاستیکی یا پلاستیکی باشد چون امکان سوراخ شدن و نشتی کمتر است .

 بهتر است از نوع پی وی سی برای افرادی که به بوی لاستیک حساسیت دارند استفاده کرد و همچنین در دوران بارداری و شیردهی که مادر و نوزاد بیشتر به بوها حساس هستند توصیه میشود .     

یادآوری نکاتی در نگهداری

از آب جوش برای پر کردن آن استفاده نکنید چون عمر کیسه را کاهش می دهد اگر هر روز از کیسه استفاده نمی کنید برای اطمینان از عدم رشد میکروب‌ها ، حتما آن را خالی و درب آن را باز بگذارید تا درون آن کاملا خشک شود به دو نکته خیلی توجه کنید از آنجایی که احتمال ترکیدن کیسه و سوختگی وجود دارد همیشه قبل از پرکردن به نشتی و سوراخ نبودن کیسه توجه کنید.

 در کیسه های برقی حتماً بعد از پر کردن آب و بستن درپوش آن را به برق وصل کنید و بعد از گرم شدن بلافاصله برق آن را قطع کنید و سپس از آن استفاده کنید.

هدف مادر سبز
تمامی تلاش ما در گروه مادر سبز همراهی مستمر با شما و آموزش جزئی ترین نکات در هر مقاله میباشد تا بهترین انتخاب ها را داشته باشید و بیشترین بهره را از کالاهای خریداری شده ببرید …

همواره در کنارتان هستیم …

آنچه که همه میپرسند

این مطالب نیز برایتان مفید خواهد بود.

ارسال یک دیدگاه

برای هر قدم که به مادر شدن نزدیک تر میشوید در کنارتان هستیم ....

ورود | ثبت نام
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد
اسکرول به بالا